SINGGAH SEBENTAR

Tuesday 24 July 2018

LATIHAN KATA NAMA UPSR



Latihan Kata nama
2. “Tarian yang____ persembahkan      di hadapan...merupakan tarian istana Melayu zaman silam,”kata Norli kepada pemberita.
A  aku … tuanku  
B   patik…tuanku
C   saya…baginda
D   hamba…baginda

1. “Mengapakah tuan puteri bersedih? Katakanlah kepada____,”kata Mak Inang Suri kepada Tuan Puteri Mayang Sari.
A  beta                     B  patik   
C  hamba                 D  tuan hamba

1.Tolong telefon setiausaha____ apabila ____sampai nanti,”kata Dato’Rauf kepada pemandunya.
A   saya … kita     
B   awak…dia
C   kita…mereka  
D   kamu…awak

4. Menurut rakan Hashimah yang juga berjaya dalam pelajaran, antara faktor kejayaan____adalah kerana kerap mengadakan perbincangan.
A  kita                         B  saya
C  kamu                      D  mereka

2 ” Doktor Nora ada di klinik?  Saya ingin berjumpa dengan ______,”tanya Amran kepada jururawat.
A   dia                          
B   anda
C   kamu                                                 
D   beliau

1. ”Tuan puteri,izinkan______ke taman untuk memetik bunga mawar itu,”kata dayang kepada Puteri Intan.
A  beta                     B  patik
C  adinda                 D  kekanda

1  Bapa Farah seorang doktor pakar di sebuah hospital swasta.___________bertugas di hospital itu sejak tiga tahun yang lalu.
A  Beliau                  B  Saya
C  Dia                       D  Aku

2  ”Permaisuri sedang bersantap bersama-sama keluarga___________,”kata dayang kepada Laksamana.
A  beta                     B  patik
C  tuanku                 D  baginda

No comments:

Post a Comment